فن

فنانون يدعمون منه شلبي بعد القبض عليها بمخدرات بمطار القاهرة

كتب – زينب غازي

أعرب عدد من الفنانين والفنانات عن حبهم ودعمهم للفنانة منه شلبي بعد القبض عليها بمطار القاهرة الجمعة الماضي بحوزتها مواد مخدرة اليوم أثناء عودتها من أمريكا.

وقالت فيدرا:”منه شلبي، ليه أنا  و غيري كتير أوي بنحب منه شلبي و ليها مكان خاص عندنا، فنانين وجمهور؟علشان نقية، طيبة، جدعة، جميلة القلب، صافية، ما عندهاش حسابات وأجندات، بنت بارة بأمها…جدا، معتمده على نفسها، بتعشق شغلها. دي منّه شلبي.”.

ودعمت الفنانة منة فضالي،  منة شلبي وقالت خلال منشور لها عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»: «الشماتة والغلط والتشهير حرام والله العظيم الإنسان أما يكون في محنة مهما كانت بيحتاج الكلمة الحلوة أو اللي يقف جنبه واللي يتمنالو ربنا يخفف من عليه».

وأضافت :«نفسي كل اللي كتب كلمة وحشة على منة شلبي يحط نفسه مكانها هل تتمني الفضيحة؟ الستر من عند ربنا احنا بشر وممكن نغلط عادي دي نجمة وبتشرف مصر بره بلدها، عارفة أن ممكن اتهاجم وممكن حد يقولي تريند وزفت ميهمنيش في الاخر دي زميلة ونجمة وليها مكانتها ومحتاجة نقف جنبها مش ضدها احنا مش ضد القانون بس نفكر في الإنسانية.. منة شلبي ربنا يفك كربك».

ونشر خالد سرحان صورة لمنة شلبي عبر حسابه بموقع فيس بوك مع تعليق: قلبي معاكي يا أطيب وأنضف قلب، إن شاء الله تعدي على خير.

وكتبت سارة نور الشريف عبر حسابها بموقع فيس بوك: عندي سؤال بيحيرني، إحنا ليه بننسى إن كلنا معرضين إن ربنا يرفع سترة عنا؟.. ليه بننسى إن كلنا بني آدمين مليانين أخطاء وعيوب؟، وإذا كنا حاسين إن إحنا تمام وعدانا العيب، ده بس عشان ربنا ساترنا، ليه كلنا بقينا قضاة وناسيين إننا ممكن في لحظة نكون متهمين؟ الرحمة يا ناس، الراحمون يرحمهم الله.

وطالبت الفنانة ريهام عبد الغفور من الصحفيين عدم نشر أخبار عن أي فنان بمجرد سماعه وعدم المشاركة في المس بسمعة فنانينهم اللي بيحبوهم وبيحترموهم، إذ كتبت: اللهم لا ترفع عنا غطاء سترك، ولا تبتلينا فيما لا نستطيع عليه صبرًا، أرجو من السادة الصحفيين عدم نشر أي أخبار عن أي فنان بمجرد سماعه والمشاركة في المس بسمعة فنانينهم اللي بيحبوهم وبيحترموهم، مَن ستر مُسلمًا ستره الله يوم القيامة.

وردت منى زكي على منشور فيدرا كاتبة: منه ست البنات.

وكتب أمير صلاح الدين عبر حسابه بموقع فيس بوك: أدعم منة في محنتها، ربنا يعديها على خير من أجدع الشخصيات اللي قابلتها في حياتي وقفت جنبي كتير.

وحرصت الفنانة نهى العمروسي على توجيه رسالة دعم إلى الفنانة منة شلبي، وقالت : “متأكدة أن منة متستاهلش إن حريتها تتحبس وبدعي لها ولأمها يقويها ويديها القوة لحد ما تطلع من أزمتها”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى