رياضة

فاروق جعفر يبرر موقفه بشأن تقسيط غرامة كهربا: بنجري وراه لينا 4 سنين خدنا منه إيه

كتب عثمان رمضان شبل

علق فاروق جعفر، المرشح على رئاسة نادي الزمالك، على تصريحاته التي أثارت جدلًا واسعًا خلال الساعات القليلة الماضية، بشأن غرامة محمود عبد المنعم كهربا لاعب الأهلي، حال نجاحه بالانتخابات.

فاروق جعفر المرشح لانتخابات نادي الزمالك

وأكد جعفر خلال تصريحات خاصة لبرنامج “+90” مع الإعلامي أمير هشام عبر قناة النهار، أنه لم يقصد بتقسيط غرامة كهربا، بأنه يخدم اللاعب بل يقصد مصلحة الزمالك في المقام الأول.

وتابع فاروق جعفر: “بنجري ورا كهربا من 2019 خدنا إيه؟ لازم الكل يبقى واقعي، الأهلي مش هيساعد كهربا بحاجة وهو اللي هيدفع غرامته بنفسه، ورئيس النادي السابق ودي شغلته معرفش يجيب منه فلوس واللاعب لم يتم إيقافه، يبقى أضيع أنا الفلوس، أنا لا يهمني اللاعب يتوقف من عدمه، ولكن ما يهمني الزمالك فقط”.

كهربا وأزمته مع الزمالك

من جانبه، تحدث محمود كهربا لاعب الأهلي عن أصعب المواقف التى تعرض لها وعن ادعم ناديه له بعد إيقافه 6 أشهر على خلفية غرامة نادي الزمالك.

وقال كهربا عبر حسابه على فيس بوك: “بعد إيقاف 6 أشهر الحمد لله قدرت أقف على رجلي تاني وبسرعه جدا وأكمل مسيرتي.. موسم صعب وكله ضغوطات انتهي بأن الأهلي بطل كل حاجه وبكرم ربنا ودعم جمهور الأهلي قدرنا نحقق كل البطولات إللي شاركنا فيها مكنش هينفع إننا نستسلم في وسط الطريق كان لازم نكمل للاخر زي الأهلي ما عودنا كنت بستني الإيقاف ينتهي بفارغ الصبر علشان أقدر أشارك وأجتهد”.

وأضاف: “تعرضت لضغوط كتير وناس بتحاول إنها تعطلني بس ربنا كان ديما في ضهري ونصرني الحمدلله فا اي ضغط من الضغوطات الكتير الي اتعرضت لها كنت برميه ورا ضهري، وأركز في تمريني وأركز في الملعب، وأسعد جمهور النادي في محاولة إني أرد ولو جزء بسيط من فضل جماهير النادي في دعمهم ليا ووقوفهم في ضهري من أول يوم كنت فيه في النادي، ولا أي كلام هيوفيهم حقهم ولا هيوصف اللي في قلبي من ناحيتهم.. الحمد لله قدرنا نحقق كل حاجة، وفي النهاية بشكر كل شخص قدم لي المساعدة، ووقف جنبي من أول بيتي النادي الأهلي ومجلس الادارة والمدير الفني والجهاز بأكمله، وإخواتي في الملعب إلى عمال غرفة النظافة والمنظومة جميعا.. بشكر كل اللي وقف جمبي، وكان بيشجعني، وكان حافز إني أكمل ومستسلمش، شكرا من كل قلبي.. الحمد لله”

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى